Sosiaalinen arkkitehtuuri tarkoittaa organisaation näkymättömiä rakenteita, jotka vaikuttavat kaikkeen: yhteistyöhön, tuloksellisuuteen ja hyvinvointiin. Sosiaalinen arkkitehtuuri on perusta koko systeemin toiminnalle.
Kun sosiaalinen arkkitehtuuri on vahva, keskinäinen ymmärrys, yhteistyö ja luottamus toimivat työyhteisössä kitkattomasti.
Sosiaalisen arkkitehtuurin mittari S-ARK™ antaa työyhteisölle työkalun nähdä itsensä systeeminä sekä tunnistaa vahvuudet ja kitkaa tuottavat tekijät.
Sosiaalisen arkkitehtuurin viisi ulottuvuutta
S-ARK™ -mittari mittaa sosiaalisen arkkitehtuurin viittä ulottuvuutta. Se osoittaa, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita tiimien ja/tai yksikköjen toiminnasta löytyy.
1. Yhteistyön systeeminen luonne 2. Työn organisointi 3. Suhteet ja verkostot 4. Psykologinen turvallisuus 5. Tiedonvaihto
Kun työhyvinvointikysely ei riitä
Monipaikkaiset etä- ja hybridityön mallit sekä työelämän nopeatempoisuus muuttavat työn tekemisen tapaa ja kokemusta työyhteisössä. Työntekijä saattaa huomata muutokset voimavarojen ehtymisenä tai siinä, että on yhä vaikeampi hahmottaa organisaation kokonaisuutta. Johtajalle tämä saattaa näkyä hidasteena tavoitteiden saavuttamisessa.
Työyhteisön kehittäminen edellyttää nyt uusia työkaluja, jotka auttavat hahmottamaan työyhteisön kokonaisuutta systeeminä ja antavat välineen osallistavaan kehittämiseen.
Näihin haasteisiin Werkassa on yhteistyössä professori Pirjo Ståhlen kanssa luotu uusi ketterä työkalu: sosiaalisen arkkitehtuurin mittari. S-ARK™ -mittarilla saadaan nopeasti ja kevyesti esiin laaja tilannekuva, jonka avulla voidaan kehittää työyhteisön rakenteita ja toimintatapoja.
Sosiaalisen arkkitehtuurin mittari on ketterä kehittämisen työkalu
Sosiaalisen arkkitehtuurin mittari S-ARK™ tekee näkyväksi kokonaiskuvan työyhteisön piilevistä rakenteista. Se antaa johtajalle, yksikölle ja tiimille systeemiset silmälasit, joiden läpi työn tekemisen kokonaisuus yhteisössä hahmottuu ymmärrettävästi.
Tulokset ovat helposti hahmotettavassa visuaalisessa muodossa. Niiden pohjalta yksikön tilannekuva avautuu ja yhteisö aktivoituu keskustelemaan tulosten merkityksestä ja halutuista toimenpiteistä.
Näkyväksi tehty sosiaalinen arkkitehtuuri on tehokas keino parantaa työyhteisön tuloksellisuutta ja hyvinvointia. Kun koko työyhteisö osallistuu tilannekuvan muodostamiseen, yhteinen ymmärrys ja yhteiset käsitteet johtavat tarvittaessa konkreettisiin uudistuksiin.
Sosiaalinen arkkitehtuuri muodostuu suhteista ja tekemisen dynamiikasta — viisi ulottuvuutta
Sosiaalisen arkkitehtuurin
S-ARK™ -mittari
Auttaa työyhteisöä katsomaan itseään systeemisten silmälasien läpi
Näyttää työyhteisön tilannekuvan ja ohjaa keskustelemaan halutusta kehityssuunnasta
Konkretisoi työyhteisön haastavimmat teemat
Toimii kehittämisen karttana ja kompassina
Millaisiin tilanteisiin sosiaalisen arkkitehtuurin mittaaminen ja kehittäminen sopii?
S-ARK® -mittaus ja sosiaalisen arkkitehtuurin kehittäminen sopii johtajille, päälliköille ja esihenkilöille sekä HR-ammattilaisille ja organisaatioiden kehittäjille esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
kehittämispäivien työskentelyyn ja tyhypäivien teemaksi
tiimien/työyhteisön kehittämiseen
muutostilanteisiin, joissa työntekijöiden täytyy hahmottaa kokonaisuus ja oma roolinsa siinä uudelleen
hybridityön toimivuuden ja vaikutusten tarkasteluun
uudelle esihenkilölle oman yksikön tilannekuvan esiin saamiseksi
pidempien kehittämishankkeiden pohjaksi
säännölliseksi seurantatyövälineeksi tiimien ja työyhteisöjen kehittämiseen
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä ja kerromme lisää, miten voimme toteuttaa teidän työyhteisössänne sosiaalisen arkkitehtuurin mittauksen, ja millaiset työskentelytavat tukevat työkalun hyödyntämistä.
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.